Het klasgebeuren en daltonwerking in de lagere school |
Het klasgebeuren in het 1e leerjaar ‘De Pinguins’ In het eerste leerjaar leren de kinderen lezen, rekenen en schrijven. Voor rekenen wordt er gewerkt met de methode ‘Kompas”. Ook bij het rekenonderwijs wordt er veel gebruik gemaakt van verschillend materiaal.Uitstappen kaderen vaak in een thema. Zo gaan we naar toneel van de Kopergietery, gaan we op stap met schapen, brengen we een bezoekje aan de stadsbibliotheek, gaan we naar het park, bezoeken we regelmatig het ‘Kina huis’,….. De grootste uitstap van het jaar blijft ongetwijfeld de driedaagse GWP of geïntegreerde werkperiode die om de 2 jaar plaats vindt. Bij de aanvang van het schooljaar krijgen de kinderen een materialenlijst mee en worden de ouders van de werkwijze en afspraken in het eerste leerjaar door de juf, op de hoogte gebracht. Deze infoavond vindt ook plaats in juni voor de ouders van de derde kleuterklas.
In de eerste graad leren de kinderen naast ‘ samenwerken’ en ‘zelfstandig werken ‘ ook ‘ verantwoordelijkheid nemen’. Naast dit alles werken we ook met de geluidskaarten (de bollen of verkeerslicht). Wanneer deze op rood staat is de juf ‘bezet’ en moeten ze zelfstandig aan de slag. Bij oranje mogen ze hulp vragen aan hun maatje, die iedere week veranderd. Bij groen mogen ze bij iedereen langsgaan met hun vraag. De leerlingen genieten van de vrijheid om zelf te kiezen met welke taak ze beginnen. Op vrijdag echter moeten alle taken afgewerkt zijn. Elke dag heeft zijn eigen kleur. Zo hebben wij oranje, groene, blauwe en rode magneten. Wanneer een leerling een taak kiest plaatst hij de magneet met de kleur van die dag onder zijn gekozen taak. Op deze manier kan je als leerkracht in één oogopslag zien welke taken door welke leerling al werden gemaakt. In het takenpakket komen naast schriftelijke opdrachten ook heel veel educatieve spelletjes, werken aan de computer, bouwen met lego, kleien, parels rijgen,….. aan bod. In het tweede leerjaar wordt gewerkt met een takenrups. Elke dag, behalve op woensdag, krijgen de leerlingen een takenblad. Ook hier genieten de leerlingen de vrijheid om te kiezen met welke taak ze beginnen. Als de verplichte basistaken afgewerkt zijn hebben de leerlingen een aanbod aan keuzetaken. Bouwen met lego, computerwerk,educatieve spelletjes,…. Uiteraard vraagt deze manier van werken tijd. Dit leer je niet zomaar! Belonen is dan ook heel belangrijk!!! We zijn ervan overtuigd dat deze vorm van werken ,naar verloop van tijd, alleen maar positief is voor de kinderen. Het klasgebeuren in het 2e leerjaar De Zwaluwen In het tweede leerjaar bouwen we verder op de leerstof van het eerste leerjaar. De leerlingen leren rekenen tot 100 en de tafels worden aangebracht. In de klas wordt er sterk gedifferentieerd met verschillende materialen en werkvormen. Voor taal en spelling werken we vanaf het tweede leerjaar met de methode ‘Tijd Voor Taal’. Voor lezen krijgen de leerlingen een leesmapje mee waar iedere week een nieuwe tekst wordt aangeboden. Deze tekst wordt later op de week in de les behandeld. De kinderen lezen in verschillende niveaugroepen. Ook begrijpend lezen komt vaak aan bod. De hoofdletters worden aangebracht en de spellingsregels verder uitgediept. Elke week onderzoeken we een nieuw woordpakket en elke vrijdag is het dictee. In de lessen WO komen verschillende thema’s aan bod waarbij we steeds vertrekken van de leefwereld van het kind. Vaak staan er ook korte uitstappen op het programma: een zoektocht door het Citadelpark, een verkeerswandeling rondom de school, een bezoek aan het Huis van Kina, … De daltonwerking in het tweede leerjaar In het tweede leerjaar werken de leerlingen met een taakbrief. Ook hier genieten de leerlingen de vrijheid om te kiezen met welke taak ze beginnen. De dagkleuren blijven ze gebruiken. Als de verplichte basistaken afgewerkt zijn hebben de leerlingen een aanbod aan keuzetaken. Bouwen met lego, computerwerk,educatieve spelletjes,…. Uiteraard vraagt deze manier van werken tijd. Dit leer je niet zomaar! Belonen is dan ook heel belangrijk! We zijn ervan overtuigd dat deze vorm van werken, naar verloop van tijd, alleen maar positief is voor de kinderen. Het Daltonbord gebruiken de leerlingen om aan te duiden dat ze een taak hebben afgewerkt en hoe ze die hebben ervaren door middel van een groene of rode smiley. Zo heeft de leerkracht zicht op de vorderingen van het kind. In de takenbundel komen de verschillende domeinen aan bod: rekenen, taal, wereldoriëntatie en muzische vorming. Deze taken zijn steeds op het niveau van het kind. In onze klas leren kinderen initiatief nemen en hun creativiteit ontwikkelen. Dat schenkt hen en mij meer voldoening dan dat ik hen een vooraf ingestudeerd lesje moet afdreunen. De kinderen zijn actief bezig zodat het nooit echt ‘saai’ wordt op school. Dat actief bezig zijn vertaalt zich bij ons in contractwerk. De leerlingen krijgen iedere week een contract waar zij dagelijks een uurtje aan mogen werken. Het plannen en uitvoeren ervan wordt grondig bijgehouden door de kinderen en door de juf. Gedurende ieder schooljaar werken we met alle klassen van de school enkele projecten uit (MOS, mode, gezonde voeding,…). Iedere maandag, dinsdag en donderdag krijgen we huiswerk maar het is nooit veel. Ook doen wij iedere maand mee met de leerlingenraad. O De daltonwerking in de leefgroepen ‘de Paradijsvogels & ‘de Flamingo’s’ In onze klas leren kinderen initiatief nemen en hun creativiteit ontwikkelen. Dat schenkt hen en mij meer voldoening dan dat ik hen een vooraf ingestudeerd lesje moet afdreunen. De kinderen zijn actief bezig zodat het nooit echt ‘saai’ wordt op school. Dat actief bezig zijn vertaalt zich bij ons in taakwerk. De leerlingen krijgen iedere week een taakkaart waar zij dagelijks een uurtje aan mogen werken. Het plannen en uitvoeren ervan wordt grondig bijgehouden door de kinderen en door de juf. De kinderen krijgen iedere maandag een taakkaart, dat is gewoon een blad met daarop verschillende taken geschreven. De kinderen duiden aan hoe ze de taak gemaakt hebben en wanneer ze die gemaakt hebben. Wat met een probleem? De kinderen hebben per dag een maatje in de klas. Aan die persoon mogen zij die dag uitleg vragen. Kan het maatje ook niet helpen dan zetten ze hun foto in de boemerang. De leerlingen werken dan verder aan een andere taak, de leerkracht komt dan later eens langs om het probleem samen op te lossen. Is het probleem opgelost dan mag de foto weg. Naast de verplichte taken komen er ook leuke spelletjes, werken aan de computer, bouwen met bouwmateriaal, parels rijgen, naaien,… aan bod. Deze manier van werken zorgt ervoor dat kinderen zin krijgen voor zelfstandigheid, samenwerken en verantwoordelijkheid. Belangrijke eigenschappen om goed te functioneren in onze maatschappij. Breng ons dus maar eens een bezoekje…
Media is vaak een domein die stiefmoederlijk wordt behandeld. Maar omdat de Torenvalken geboren zijn in het mediatijdperk is het onze taak een poging te doen bij het helpen ontwikkelen van een kritische blik op de verschillende media en de mogelijkheden ervan. (een stop-motion filmpje maken, foto’s bewerken, een collage maken van muziek en beeld,…). De opdracht wordt uitgelegd en wordt binnen taakwerking uitgevoerd.
De 4 klasafgevaardigden nemen het verslag mee naar de leerlingenraad en verdedigen de punten vastgelegd door de Torenvalken.
De daltonwerking bij leefgroepen “de Kraanvogels” & “de Torenvalken” Daltontijd Beide leerjaren van de torenvalken hebben per week ongeveer 9 uur daltontijd. Taakbord Wanneer een taak afgewerkt is, wordt dit aangegeven op het taakbord. Een leerling plaatst dan, naast zijn of haar naam, een passende smiley. Hiermee verwoordt de leerling of hij/zij deze taak al dan niet leuk vond. De leerkracht krijgt zo meteen ook een duidelijk overzicht van welke taken gemaakt zijn en hoe deze beoordeeld zijn. De Torenvalken krijgen taken binnen Nederlands (2u), Wiskunde (3u), Frans(1u), Muzische Vorming (1u) en Wereldoriëntatie(2u). Weekplanning De leerkracht hangt aan het begin van de week de planning op. Zowel de vakken als de Daltonuren (taakwerking) worden op het bord aangegeven. Door deze weekplanning hebben de leerlingen niet alleen overzicht wanneer ze instructie krijgen en wanneer ze les lichamelijke opvoeding krijgen. Ze hebben ook overzicht over speciale activiteiten of uitstappen in deze week. De wijze waarop het bord is samengesteld (magnetisch whiteboard) maakt het mogelijk om gemakkelijk onverwachte wijzigingen aan te brengen. Deze voorspelbaarheid, ook wel transparantie genoemd, is typerend voor het Daltononderwijs. Maatjesbord Verkeerslicht Het verkeerslicht geeft aan op welk niveau er in de klas gesproken mag worden en welke samenwerkingsvormen er gebruikt mogen worden.
Huishoudelijke taak Huishoudelijke taken zijn de klusjes en taken die noodzakelijk zijn voor het leven en werken in onze klas. Ze worden zelfstandig of met een maatje uitgevoerd door de kinderen, ten dienste van de klasgroep. Maar deze huishoudelijke taakjes zijn in de derde graad veel meer dan de traditionele klastaken. De huishoudelijke taken bieden een uitstekende gelegenheid om op zoek te gaan naar de talenten van de leerlingen. Talenten die veel breder zijn dan het gewone, vaak cognitief gerichte aanbod van leeractiviteiten. Kinderen leren via de klastaken welke activiteiten ze graag en minder graag doen, voor welke activiteiten ze een natuurlijke aanleg hebben en welke taken hen minder goed liggen. De leerlingen kunnen van elkaar leren en onderling hulp bieden. Met een talentenboom worden deze talenten gevisualiseerd
De leerlingen nemen alleen of met een maatje tweewekelijks een huishoudelijke taak op zich. Elke 2 weken verandert de huishoudelijke taak. Sommige huishoudelijke taken worden uitgevoerd tijdens de Daltonuren, andere taken worden uitgevoerd voor of na de lestijd. Wekelijks wordt er in de evaluatiekring stilgestaan bij de huishoudelijke taken. Goed uitgevoerde taken krijgen een immateriële appreciatie. Wanneer taken niet goed lopen, gaan we samen op zoek naar de oorzaak en proberen we als groep te helpen om de oorzaak weg te nemen. |